Paulina Mańka
„Reclamao”1 - krzyczę do Ciebie!
Uważasz, że styl szerzony w mediach nie ma znaczenia? Że „danonki” kupujesz, bo są takie zdrowe, a kawa Tchibo rozsiewa aromat, który pobudza zmysły ? Twierdzisz, ze budowanie medialnej „inności” nie wpływa na styl języka, który posiadasz i tryb życia jaki prowadzisz ? Język reklamy to zabieg, który buduje twoją codzienność, który wprowadza w Twoje życie nowe, zaskakujące zapędy, bo to przecież Ty jesteś "pragnienie", a ona jest zawsze "sprite" ;) Gdyby nie innowacyjny styl jakim posługują się spoty, ludzie zapewne nawet nie zdawaliby sobie sprawy jak rozległe mają potrzeby. Co sprawia, ze kobiety kupują te wszystkie zbędne kremy, które w rzeczywistości nie są niczym więcej jak placebo ?
Trafny slogan reklamowy, ciekawy początek treści ogłoszenia i styl komunikacji jaki promują, mają za zadanie w ciągu kilku pierwszych sekund przyciągnąć uwagę i zainteresowanie odbiorcy. W ten sposób pozyskujemy jego czujność i sprawiamy, ze nie przełączy telewizora na inny kanał, nie zmieni stacji w radiu i nie odwróci się od plakatu w miejskim autobusie. Poddany on więc zostaje działaniu argumentów namowy do kupienia danej rzeczy ,czy odwiedzenia określonego miejsca. W większości przypadków adresat nie zdaje sobie sprawy z wprowadzonej manipulacji. W języku reklamy istotne jest bowiem nie to, kto mówi, do kogo mówi, o czym mówi, ale JAK mówi. Fenomenalnie wyraził to geniusz marketingu Earl Nightingale, iż bez względu na twoją rasę, płeć, ubiór, czy wygląd, nic nie mówi o nas tyle jak język, którym się posługujemy.
Slogan promujący spoty powinien być przede wszystkim zwięzły, krótki, oryginalny, intrygować strukturą i rytmicznością przekazu. W hasłach przedmioty są antropomorfizowane - nie tylko żyją jak pralki automatyczne, których byt przedłuża Calgon, ale i doświadczają wyższych uczuć- jak przyjazna lodówka firmy Bosch. W reklamie wody mineralnej „Arctic” widzimy hasło „Twój dzień. Twoja woda”. Podkreślenie zaimka dzierżawczego „Twój”, „Twoja” wzmacnia poczucie skupienia wokół odbiorcy. Konsument ma wrażenie, że reklama jest kierowana tylko do niego, co ją uwiarygodnia.
Rodzaje reklam (radiowa, telewizyjna itd.) oddziałują na nas poprzez kolor, obraz, dźwięk czy muzykę. Jednak jak zgodnie podkreślają to wszyscy autorzy pozycji poświęconych temu tematowi, nie tylko językoznawcy, jak prof. Jerzy Bralczyk – język w tym przypadku jest najważniejszy.
Spoty nacechowane są specyficzną mową. Wyjątkowo skutecznym narzędziem kształtowania postaw konsumentów jest slogan! Trafnie skonstruowany frazes przyciąga uwagę, wpada w ucho i trwale zostaje w pamięci. „Zawdzięcza to odpowiedniemu doborowi środków językowych, np. porównań („prawie jak piwo”, metaforyzacji („źródło zdrowej skóry”, „życie na pełnych żaglach”), neologizmów („lodożercy”), związków frazeologicznych („Postaw wszystko na jedną kartę – AGFA StarPrint”). ”2
Jedną z podstawowych zasad reklamy jest obowiązek podporządkowania się odbiorcy, wyznawania jego wartości. Inną techniką jest wpojenie adresatowi potrzeby posiadania wynikającej z podstawowych potrzeb psychicznych człowieka – zdrowia, bezpieczeństwa, spokoju, miłości, przyjaźni, akceptacji, poczucia prestiżu i uznania, tradycji kulturowej bądź rodzinnej. Można również narzucić mu swoją wolę jawnie, stosując prawie nakazy i przymus.
Dużą rolę odgrywają też frazeologizmy, pełniące funkcję magicznego zacierania granic między językiem a rzeczywistością. Stanowią one rodzaj gry językowej z adresatem. Może on być dumny, że pomysłodawca reklamy to właśnie jemu powierzył zagadkę rozwiązania, co naprawdę znaczy dany związek frazeologiczny. „Plusgsm – zmieniamy świat na plus”, „Tetley – smak prawdziwej herbaty na okrągło”. Ponadto twórcy sloganów posługują się wartościami przymiotnikowymi, których zasadność praktycznie jest nie do sprawdzenia np. Skoda Fabia – najlepsza w swojej klasie.
„Można powiedzieć, że reklama kreuje również nierzeczywistość. Slogany typu „Czy widzisz ten zapach” pokazują nam, że aromat (w tym przypadku kawy) jest tak silny, że można go zobaczyć. Podobnie jedzenie dla kota Whiskas jest tak dobre, że gdyby kot mógł, kupił by je sam – „Twój kot kupowałby Whiskas”. Zatem występuje tu personifikacja. Zwierzę zyskuje cechy ludzkie. Językowe oddziaływanie sloganu, jak zauważa prof. Bralczyk, przypomina nieraz magiczne zaklęcia lub rytualne formuły. Są zapamiętywane, powtarzane, stają się „własnością narodu” i działają bez kontrolowania ich znaczenia. Przykładem może być znane hasło reklamowe z reklamy Milki: „a świstak siedzi i zawija je w sreberka.”3
Inną skuteczną techniką wzmagającą emocję może być zastosowanie rymu – „ pasta kiwi but ożywi”, czy stworzenie klimatu tajemniczości w reklamie. W działaniu perswazyjnym często stosuje się wzmacniające i osłabiające przysłówki „Tylko” i „jedynie” jak np. („tylko 5 zł”).
Tak więc, jak widzimy świat, który kreują manipulanci reklamowi jest prowizorycznie idealny, brak w nim biedy, głodu, wojny, ucieka od codziennego życia. Taką rzeczywistość można nazwać jedynie „rajem ze słów”. I pamiętajcie, ze łyk coca-coli nie zawsze uzupełni wam sił na cały dzień, a Red Bull nie doda wam skrzydeł ;)
pozdrawiamy serdecznie,
-Ka-tet J
1 J. Malczewski, Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza "BGW", Warszawa 1991, str. 69
2 J. Bralczyk, Język na sprzedaż. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999, str. 32
3 B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, wyd. II, Kraków 1999, str. 117
LITERATURA PRZEDMIOTU:
1. Bralczyk J. , Język na sprzedaż. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999
2.Kwarciak B. , Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, wyd. II, Kraków 1999, str. 11-170.
3. Malczewski J. , Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza "BGW", Warszawa 1991.
„Reclamao”1 - krzyczę do Ciebie!
Uważasz, że styl szerzony w mediach nie ma znaczenia? Że „danonki” kupujesz, bo są takie zdrowe, a kawa Tchibo rozsiewa aromat, który pobudza zmysły ? Twierdzisz, ze budowanie medialnej „inności” nie wpływa na styl języka, który posiadasz i tryb życia jaki prowadzisz ? Język reklamy to zabieg, który buduje twoją codzienność, który wprowadza w Twoje życie nowe, zaskakujące zapędy, bo to przecież Ty jesteś "pragnienie", a ona jest zawsze "sprite" ;) Gdyby nie innowacyjny styl jakim posługują się spoty, ludzie zapewne nawet nie zdawaliby sobie sprawy jak rozległe mają potrzeby. Co sprawia, ze kobiety kupują te wszystkie zbędne kremy, które w rzeczywistości nie są niczym więcej jak placebo ?
Trafny slogan reklamowy, ciekawy początek treści ogłoszenia i styl komunikacji jaki promują, mają za zadanie w ciągu kilku pierwszych sekund przyciągnąć uwagę i zainteresowanie odbiorcy. W ten sposób pozyskujemy jego czujność i sprawiamy, ze nie przełączy telewizora na inny kanał, nie zmieni stacji w radiu i nie odwróci się od plakatu w miejskim autobusie. Poddany on więc zostaje działaniu argumentów namowy do kupienia danej rzeczy ,czy odwiedzenia określonego miejsca. W większości przypadków adresat nie zdaje sobie sprawy z wprowadzonej manipulacji. W języku reklamy istotne jest bowiem nie to, kto mówi, do kogo mówi, o czym mówi, ale JAK mówi. Fenomenalnie wyraził to geniusz marketingu Earl Nightingale, iż bez względu na twoją rasę, płeć, ubiór, czy wygląd, nic nie mówi o nas tyle jak język, którym się posługujemy.
Slogan promujący spoty powinien być przede wszystkim zwięzły, krótki, oryginalny, intrygować strukturą i rytmicznością przekazu. W hasłach przedmioty są antropomorfizowane - nie tylko żyją jak pralki automatyczne, których byt przedłuża Calgon, ale i doświadczają wyższych uczuć- jak przyjazna lodówka firmy Bosch. W reklamie wody mineralnej „Arctic” widzimy hasło „Twój dzień. Twoja woda”. Podkreślenie zaimka dzierżawczego „Twój”, „Twoja” wzmacnia poczucie skupienia wokół odbiorcy. Konsument ma wrażenie, że reklama jest kierowana tylko do niego, co ją uwiarygodnia.
Rodzaje reklam (radiowa, telewizyjna itd.) oddziałują na nas poprzez kolor, obraz, dźwięk czy muzykę. Jednak jak zgodnie podkreślają to wszyscy autorzy pozycji poświęconych temu tematowi, nie tylko językoznawcy, jak prof. Jerzy Bralczyk – język w tym przypadku jest najważniejszy.
Spoty nacechowane są specyficzną mową. Wyjątkowo skutecznym narzędziem kształtowania postaw konsumentów jest slogan! Trafnie skonstruowany frazes przyciąga uwagę, wpada w ucho i trwale zostaje w pamięci. „Zawdzięcza to odpowiedniemu doborowi środków językowych, np. porównań („prawie jak piwo”, metaforyzacji („źródło zdrowej skóry”, „życie na pełnych żaglach”), neologizmów („lodożercy”), związków frazeologicznych („Postaw wszystko na jedną kartę – AGFA StarPrint”). ”2
Jedną z podstawowych zasad reklamy jest obowiązek podporządkowania się odbiorcy, wyznawania jego wartości. Inną techniką jest wpojenie adresatowi potrzeby posiadania wynikającej z podstawowych potrzeb psychicznych człowieka – zdrowia, bezpieczeństwa, spokoju, miłości, przyjaźni, akceptacji, poczucia prestiżu i uznania, tradycji kulturowej bądź rodzinnej. Można również narzucić mu swoją wolę jawnie, stosując prawie nakazy i przymus.
Dużą rolę odgrywają też frazeologizmy, pełniące funkcję magicznego zacierania granic między językiem a rzeczywistością. Stanowią one rodzaj gry językowej z adresatem. Może on być dumny, że pomysłodawca reklamy to właśnie jemu powierzył zagadkę rozwiązania, co naprawdę znaczy dany związek frazeologiczny. „Plusgsm – zmieniamy świat na plus”, „Tetley – smak prawdziwej herbaty na okrągło”. Ponadto twórcy sloganów posługują się wartościami przymiotnikowymi, których zasadność praktycznie jest nie do sprawdzenia np. Skoda Fabia – najlepsza w swojej klasie.
„Można powiedzieć, że reklama kreuje również nierzeczywistość. Slogany typu „Czy widzisz ten zapach” pokazują nam, że aromat (w tym przypadku kawy) jest tak silny, że można go zobaczyć. Podobnie jedzenie dla kota Whiskas jest tak dobre, że gdyby kot mógł, kupił by je sam – „Twój kot kupowałby Whiskas”. Zatem występuje tu personifikacja. Zwierzę zyskuje cechy ludzkie. Językowe oddziaływanie sloganu, jak zauważa prof. Bralczyk, przypomina nieraz magiczne zaklęcia lub rytualne formuły. Są zapamiętywane, powtarzane, stają się „własnością narodu” i działają bez kontrolowania ich znaczenia. Przykładem może być znane hasło reklamowe z reklamy Milki: „a świstak siedzi i zawija je w sreberka.”3
Inną skuteczną techniką wzmagającą emocję może być zastosowanie rymu – „ pasta kiwi but ożywi”, czy stworzenie klimatu tajemniczości w reklamie. W działaniu perswazyjnym często stosuje się wzmacniające i osłabiające przysłówki „Tylko” i „jedynie” jak np. („tylko 5 zł”).
Tak więc, jak widzimy świat, który kreują manipulanci reklamowi jest prowizorycznie idealny, brak w nim biedy, głodu, wojny, ucieka od codziennego życia. Taką rzeczywistość można nazwać jedynie „rajem ze słów”. I pamiętajcie, ze łyk coca-coli nie zawsze uzupełni wam sił na cały dzień, a Red Bull nie doda wam skrzydeł ;)
pozdrawiamy serdecznie,
-Ka-tet J
1 J. Malczewski, Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza "BGW", Warszawa 1991, str. 69
2 J. Bralczyk, Język na sprzedaż. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999, str. 32
3 B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, wyd. II, Kraków 1999, str. 117
LITERATURA PRZEDMIOTU:
1. Bralczyk J. , Język na sprzedaż. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999
2.Kwarciak B. , Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, wyd. II, Kraków 1999, str. 11-170.
3. Malczewski J. , Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza "BGW", Warszawa 1991.
21 komentarzy:
potęga pióra :) młodszy rocznik pozdrawia :)
Nie na darmo mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. W końcu została ona wymyślona w celu przedstawienia klientowi produktu czy usługi i utrwalenia w świadomości marki naszej firmy. Jednak wiele reklam po prostu zostaje pomijana i to w szczególności w internecie. Ja postawiłam na https://fabrykamarketingu.pl/programmatic-buying-rtb i moje kampanie reklamowe są kierowane bezpośrednio do tych klientów, którzy są zainteresowani moimi produktami.
Sama reklama jest bardzo stara i przez te wiele lat ewoluowała do niespotykanych do tej pory rozmiarów. Ja jestem zwolennikiem tego co robią w http://tearsofjoy.pl/ gdzie nieszablonowe podejście do reklamowania może przynieść naprawdę szalone efekty. Moim zdaniem warto próbować alternatywnych metod.
Reklama ma to do siebie że albo dotrze do potencjalnego klienta, albo nie. Jednak jak czytałam w https://www.wywrota.pl/obyczaje/64019-nigdy-nie-rob-tego-na-facebooku-o-skutec.html jest kilka rzeczy których nie powinno się stosować podczas realizacji kampanii reklamowych w social mediach. Oczywiście Facebook jest dobrym miejscem do reklamowania, ale należy robić to bardzo dobrze.
Pozycjonowanie stron internetowych jest cały czas bardzo trafnym sposobem na zdobycie klientów i ruchu w wyszukiwarce Google. Osobiście bardzo chętnie czytam wpisy pozycjonerskie w http://portalpolska.pl/artykul-sukces-wspolczesnego-marketingu-pozycjonowanie-stron-internetowych i jestem bardzo z nich zadowolona. Należy wiedzieć, iż w zestaw pozycjonowania stron wchodzi mnóstwo składników które muszą działać wspólnie ze sobą.
Samo to, że reklama jest specyficznym obszarem to wie praktycznie z nas każdy. Ja jestem również za tym, aby nadal wdrażać sms marketing https://www.cashbill.pl/blog/uslugi-gsm/sms-marketing-5-powodow-dla-ktorych-warto-w-niego-zainwestowac/ który jak dla mnie stanowi alternatywne i zarazem trafne źródło pozyskiwania klientów.
W momencie kiedy mamy zamiar w odpowiedni sposób rozreklamować nasz biznes w internecie to należy stosować do tego bardzo dobry sposób. W ostatnim czasie fajnie to zostało scharakteryzowane w http://e4media.pl/jak-wypozycjonowac-strone-internetowa/ iż pozycjonowanie stron internetowych cały czas jest bardzo skutecznym sposobem na to aby budować swoją firmę. Osobiście chętnie stosuję takie działania marketingowe.
Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisany artykuł.
Ważne, by reklama była dopasowana do celów jakie chcemy osiągnąć. A metod jest naprawdę wiele. Zaczynają od ulotek http://www.copymedia.pl/ulotki-reklamowe-kiedy-warto-je-wykorzystac-w-swoim-biznesie/ , koncząc na reklamie internetowej. A wy z jakiej korzystacie?
Akurat sam język reklamy jest dość specyficzny i trzeba go poznać jeśli chcemy naprawdę w tej branży mieć jakieś efekty. Ja jestem również zaskoczona influencer marketingiem http://www.pracownikok.pl/influencer-marketing-rozwiazanie-tylko-dla-najwiekszych/ i moim zdaniem jest to bardzo fajne podejście do trochę innej promocji naszej firmy.
Jakoś nigdy się nad tymi kwestiami nie zastanawiałam, ale mogę powiedzieć, że jak dla mnie bardzo fajnie sprawdzają się kampanie push. Tym bardziej, że odkąd przeczytałam w https://push-ad.com/blog/powiadomienia-web-push-nie-sa-blokowane-przez-adblocka/ to już wiem, że nie są one blokowane w żaden sposób.
Ja po przeczytaniu http://planmarketingowy.com/jak-pozycjonowac-sklep-internetowy/ już teraz dokładnie wiem że samodzielnie pozycjonowanie sklepu internetowego jest bardzo ważne. Moim zdaniem jest to niezwykle istotna kwestia i właśnie dlatego ja również zdecydowałam się na taką formę reklamy.
Co by nie było to faktycznie sama reklama jest bardzo dobrym sposobem na dotarcie do naszych potencjalnych klientów. Na pewno od siebie mogę polecić przeczytanie artykułu http://hftsem.com.pl/dlaczego-warto-zdecydowac-sie-na-kampanie-reklamowa-w-google/ gdzie fajnie opisano kwestię kampanii reklamowych w Google.
Z całą pewnością kiedy już chcemy wiedzieć jak najwięcej o różnego rodzaju reklamach to myślę, że najlepszym rozwiązaniem jest po prostu czytanie o tych kwestiach. Bardzo spodobało mi się to napisano w http://www.makeaconnection.pl/format-reklamowy-kolekcja-co-musisz-wiedziec/ i faktycznie wiedza o formatach reklamowych jest moim zdaniem bardzo ważna.
Jasnym jest, że tradycyjne metody marketingowe nie będą wystarczające do lepszego zaistnienia w internecie. Jeśli chcesz skutecznie promować swoją witrynę, powinieneś skorzystać z porad specjalistów z https://greenparrot.pl/nasza-oferta/pozycjonowanie-stron-internetowych/krakow/ . Ich profesjonalna i bogata wiedza pomoże stworzyć skuteczną strategię marketingu online, która przyniesie sukces.
W internecie niestety tradycyjne metody zawodzą i trzeba szukać innych rozwiązań. Social media, reklama google, seo to początek. Specjaliści z https://sitab.pl/ mogą w tym pomóc.
Korzystając z usług https://haiku.com.pl/, zyskaliśmy nie tylko skuteczną strategię marketingową, ale również pełne wsparcie na każdym etapie realizacji kampanii. Ich kreatywność i zaangażowanie robią naprawdę duże wrażenie.
Reklama powinna trafiać do odbiorcy, wzbudzać emocje. Teraz bardzo popularne staje się pozycjonowanie.
Google ads to doskonała forma reklamy w internecie. Tradycyjny marketing powoli odchodzi w niepamięć.
W dzisiejszym świecie internetowym tradycyjne metody reklamowe mogą tracić na skuteczności, dlatego warto eksplorować nowe możliwości, takie jak wykorzystanie mediów społecznościowych, reklama w Google czy pozycjonowanie stron internetowych. Specjaliści z agencji marketingowych mogą być pomocni w opracowaniu skutecznych strategii marketingowych.
Również korzystanie z usług agencji marketingowych może przynieść wymierne korzyści, zapewniając profesjonalne podejście i wsparcie na każdym etapie kampanii.
Reklama powinna być odpowiednio dopasowana do docelowego odbiorcy, wzbudzać emocje i spełniać jego potrzeby. Dlatego pozycjonowanie stron internetowych staje się coraz bardziej popularne, umożliwiając dotarcie do właściwej grupy klientów.
Zgadza się również, że Google Ads jest skuteczną formą reklamy w internecie, zastępując coraz częściej tradycyjne metody marketingowe.
Wyróżnij się w gąszczu internetowej konkurencji dzięki kampaniom linków sponsorowanych Google Ads! Nasze kampanie typu PPC (Pay-Per-Click) zapewniają Ci płynność i kontrolę nad budżetem, płacisz tylko za kliknięcia, unikając niepotrzebnych wydatków.
Prześlij komentarz